
W 2009 roku ponad połowa polskich firm z sektora MŚP (małych i średnich przedsiębiorstw) odczuła skutki kryzysu. Oznaczało to dla nich radykalne zmiany w sposobie prowadzenia działalności.
Światowe spowolnienie gospodarcze wymogło na wielu przedsiębiorstwach z sektora MŚP ograniczenie wydatków na nowe inwestycje bądź ich całkowite wstrzymanie. Coraz częściej słyszy się o tym, że firmy w związku z brakiem funduszy stają przed koniecznością zakończenia działalności. Kryzys nie ominął także Polski – ponad połowa małych i średnich firm odczuła konsekwencje spowolnienia gospodarczego. Aby dowiedzieć się jak polskie przedsiębiorstwa radzą sobie z kryzysem, w czerwcu 2009 roku wraz z firmą ZOHO, przeprowadziliśmy sondaż.
Okazało się, że spowolnienie gospodarcze to doskonały moment na wprowadzenie zmian w organizacji całej działalności firmy. Dokonywane przez respondentów ruchy mają na celu przede wszystkim poprawienie sytuacji przedsiębiorstwa, a co za tym idzie podnoszą jakość jego działania, ułatwią kontakty handlowe i pozwalają na zwrócenie większej uwagi na potrzeby kontrahentów.
Satysfakcja klienta ze świadczonych usług jest istotnym czynnikiem w działaniu firm i w związku z tym połowa respondentów bada systematycznie zadowolenie swoich kontrahentów. Coraz bardziej popularne stają się systemy CRM, które umożliwiają takie działanie. W czasie kryzysu ankietowani ulepszają również posiadane w firmach systemy informatyczne. Przyczynia się to do ograniczenia kosztów działalności, podniesienia jakości działania i ułatwienia kontaktów handlowych. Informatyzacja przedsiębiorstwa pozwala także na skrócenie cyklu sprzedaży, czyli szybkie dostosowywanie się do zmian rynkowych.
Zobacz raport z naszych badań, jest on dostępny pod tym linkiem.
