Profilowanie poczty e-mail technika śledzenia bez plików cookies

Profilowanie poczty e-mail technika śledzenia bez plików cookies

02-03-2023 10:20:56 Wg Z Partner

Zoho Mail: 

Profilowanie poczty e-mail — technika śledzenia bez plików cookies

Termin profilowanie poczty e-mail generuje spore zamieszanie w świecie reklamy. Chociaż wiele osób może nie wiedzieć, co to jest i do czego służy, ważne jest, abyś Ty to wiedział. Dlaczego? Ponieważ Twoje dane mogą być zagrożone!

Spójrzmy na taki scenariusz. Rejestrujesz się w nowej aplikacji internetowej — na przykład e-commerce. Przeglądasz najnowszą kolekcję odzieży
i zamykasz aplikację bez kupowania czegokolwiek. Teraz otwierasz inną aplikację internetową i widzisz, że pojawiają się tam produkty, które przeglądałeś w aplikacji, najprawdopodobniej w obniżonych cenach.

Jak to się dzieje? Reklamodawcy sprytnie śledzili Cię za pomocą plików cookie i wyświetlali reklamy display zgodnie z Twoimi zainteresowaniami. Ale dlaczego mówimy o ciasteczkach? Ponieważ wiedza o tych śledzących plikach cookies jest istotna dla profilowania poczty e-mail.

Jesteś mądrym ciasteczkiem!

Czym są pliki cookies? To małe bloki danych generowane przez serwer sieciowy podczas odwiedzania witryny internetowej. Na Twoim urządzeniu zapisywane są kody, które przeglądarka wysyła do strony internetowej, gdy ponownie ją odwiedzasz, aby strona mogła Cię rozpoznać. Plik cookie przekazywany przez witrynę internetową jest unikalny dla tej witryny, co oznacza, że ​​żadna inna witryna internetowa nie może w nim manipulować ani śledzić, jak z niego korzystasz.

Podobnie jak w przypadku wszystkich rzeczy, pliki cookie zostały stworzone, aby marki mogły łączyć się z odbiorcami, którzy odwiedzają ich strony internetowe i aplikacje. Pliki cookie mogą śledzić i zapamiętywać znacznie więcej niż tożsamość użytkownika. Mogą prześledzić całą Twoją podróż w aplikacji internetowej — jakie strony odwiedzasz, ile czasu spędzasz na każdej stronie, jakie produkty klikasz, które lubisz i nie tylko.

I może się zdziwisz, ale bardzo wiele osób z zadowoleniem przyjmuje śledzenie ich podróży online. Według badania preferencji konsumentów dotyczących prywatności w Internecie, przeprowadzonego przez Google i Ipsos, 91% internautów w wieku 16-74 lat jest bardziej skłonnych do robienia zakupów u marek, które oferują odpowiednie dla nich oferty i rekomendacje.

Ciemna strona cookies

W przypadku "ciasteczek", jest też druga strona medalu. A mianowicie reklamodawcy, którzy również używają plików cookie stron trzecich do śledzenia, a nawet kradzieży danych bez Twojej zgody lub wiedzy. Istnieją strony internetowe z kilkoma przestrzeniami reklamowymi, w których wyświetlane są reklamy z wielu usług.

Te pliki cookie stron trzecich budzą poważne obawy, ponieważ nie masz pojęcia, kto Cię śledzi. Możesz zostać nakłoniony do kliknięcia reklamy z kuszącą ofertą, która może zawierać złośliwe linki. Dlatego w ciągu ostatnich kilku lat podjęto poważne kroki, aby położyć kres plikom cookie stron trzecich. UE uznała banery cookie za nielegalne, ponieważ nie były zgodne z gromadzeniem danych RODO. Przeglądarki Safari, Firefox i Chrome wprowadziły zmiany w swoich zasadach dotyczących plików cookie, twierdząc, że wycofują pliki innych firm.

Ponieważ główna broń wielu reklamodawców do kierowania reklam wkrótce zniknie, uciekli się teraz do nowej, zgodnej z prywatnością, obsługiwanej przez przeglądarkę metody pozyskiwania danych — profilowania poczty e-mail.

Czym jest profilowanie poczty e-mail?

Profilowanie adresów e-mail to metoda gromadzenia danych bez plików cookie, dzięki której reklamodawcy wciąż mogą Cię śledzić . Możesz ustawić blokowanie reklam, odrzucić pliki cookie lub w ogóle nie logować się do witryny/aplikacji, a oni nadal będą mogli Cię zidentyfikować. Moduł śledzący może wykorzystywać dane osobowe (PII) do indywidualnej identyfikacji użytkownika i kohortowania go z grupą użytkowników o podobnych zainteresowaniach. Profilując Cię, mogą kierować do użytkowników reklamy lub sprzedawać Twoje dane stronom trzecim.

Profilowanie poczty e-mail wykorzystuje informacje, które dobrowolnie podajesz podczas rejestracji na stronach internetowych lub w aplikacjach za pomocą adresu e-mail. Gdy odrzucisz pliki cookie, reklamodawcy mogą nadal uruchamiać skrypty na stronie, które umożliwiają im śledzenie Ciebie. Następnie mogą przekazać te dane do narzędzia analitycznego, które pomoże uchwycić pełny obraz Twojej podróży.

Ten proces odbywa się po stronie serwera, gdzie Twój adres e-mail jest konwertowany na wartości skrótu (ciąg liter lub cyfr, który zachowuje tożsamość użytkowników), a unikalny identyfikator po stronie serwera jest kojarzony z Twoimi danymi.

Niektórzy reklamodawcy idą nawet o krok dalej i śledzą Cię również za pomocą adresów IP. Tak więc, nawet jeśli ktoś z Twojej rodziny zarejestruje się w aplikacji przy użyciu różnych danych uwierzytelniających, reklamodawcy nadal mogą śledzić adresy IP, ustalać, czy dostęp do aplikacji był uzyskiwany z tego samego adresu IP, co Twój, i wyświetlać interesujące Cię reklamy.

Dlaczego profilowanie poczty e-mail jest problemem?

Podanie swoich danych do popularnej strony internetowej lub aplikacji może wcale nie być ryzykowne. Czasami jednak dajemy się nabrać na kuszący kupon lub soczysty artykuł i kończymy rejestracją na dziesiątkach stron internetowych. Nie wiemy, czy strony internetowe są godne zaufania, czy po cichu kradną nasze dane i sprzedają je stronom trzecim.

Jak uniknąć profilowania?

Niestety, nie ma łatwego rozwiązania polegającego na wyłączeniu ustawienia w celu uniknięcia profilowania poczty e-mail. Istnieje kilka sposobów na uniknięcie profilowania, ale należy o nich pamiętać podczas odwiedzania dowolnej witryny.

  • Używaj sprawdzonych i wiarygodnych programów do blokowania reklam w Internecie i na urządzeniach mobilnych podczas przeglądania witryn.
  • Jeśli używasz menedżera haseł, upewnij się, że jest on chroniony hasłem i nie używa autouzupełniania.
  • Unikaj wpisywania swojego adresu e-mail/danych na każdej odwiedzanej stronie internetowej.
  • Jeśli rejestrujesz się na stronach internetowych w celu krótkotrwałym, użyj jednorazowych adresów e-mail. Na przykład możesz utworzyć aliasy e-mail w Zoho Mail, których będziesz używać podczas rejestracji w witrynach internetowych, jeśli nie chcesz być śledzony.
  • Jeśli martwisz się, że nie przegapisz żadnych e-maili z dowolnej odwiedzanej witryny, możesz skonfigurować uniwersalny adres e-mail , aby mieć pewność, że e-maile wysyłane do Twojej domeny nie zostaną pominięte.

Jest takie powiedzenie, kiedy jedne drzwi się zamykają, drugie się otwierają. W tym przypadku, wraz ze wzrostem liczby przepisów i zaawansowanych technologii chroniących Twoją prywatność, pojawiają się również nowe techniki kradzieży danych, takie jak profilowanie poczty e-mail. Jako użytkownicy musimy dogłębnie zrozumieć, w jaki sposób nasze prywatne dane mogą zostać naruszone, i wiedzieć, jak proaktywnie podejmować środki zapobiegawcze w celu ich zabezpieczenia.

Prywatność to podstawowe prawo, którego nie powinniśmy naruszać nawet w imię innowacji. Zoho Mail nigdy nie sprzedaje twoich danych stronom trzecim . Twoje dane są gromadzone wyłącznie w celu wzbogacenia korzystania z Zoho Mail i ulepszenia usług.

Z Partner

Dodaj do koszyka
- Błąd dodania do koszyka. Spróbuj później.
Ilość zmieniona
- Wystąpił błąd. Spróbuj później.
Skasowany z koszyka
- Nie można usunąć produktu z koszyka. Spróbuj za chwilę.
0