6 kroków do harmonii w życiu prywatnym i w pracy.

6 kroków do harmonii w życiu prywatnym i w pracy.

11-06-2021 12:47:25 Wg Z Partner

Tajniki skutecznej równowagi 
między życiem zawodowym a prywatnym.

Ile godzin pracujesz w tygodniu? Umowne 45 h, a może więcej? Nie jesteś sam, zwłaszcza jeśli pracujesz zdalnie. Ponieważ znalezienie równowagi pomiędzy pracą, a życiem osobistym to jedno z ponadczasowych wyznań. Badanie Harvard Business Review wykazało, że około 94% pracowników spędza w pracy 50 lub więcej godzin tygodniowo (!). Przy tak wysokiej liczbie godzin pracy w tygodniu niemożliwe jest osiągnięcie wysokiej produktywności, entuzjastycznego stylu pracy i doskonałej równowagi, czyli tzw. work-life balance. Chociaż nie ma jednego uniwersalnego podejścia, oto sześć wskazówek, które mogą pomóc Ci w znalezieniu twojego złotego środka na życiowy balans.

1. Bądź offline po pracy.

Świadome wyłączenie się z  pracy po zakończeniu dnia pracy pomaga zmniejszyć stres, utrzymać dobre samopoczucie emocjonalne i zwiększyć wydajność. Jak stwierdzono w badaniu, 40% profesjonalistów twierdzi, że odłączenie od sieci jest jednym z głównych problemów podczas pracy zdalnej.  Przy odpowiednich narzędziach możesz to zrobić bardzo sprawnie. Jeśli korzystasz z czatu zespołowego i platformy do współpracy, takiej jak Cliq, oznacza, że ​​możesz korzystać z funkcji pracy zdalnej, i powiadomić innych, kiedy jesteś dostępny i kiedy przerwałeś pracę na dany dzień. Statusy pracy zdalnej od razu pokazują członkom zespołu czy jesteś dostępny czy nie. Unikniesz w ten sposób niepotrzebnych stresów w związku z przychodzącymi wiadomościami.

2. Znajdź czas dla siebie.

Poświęcanie czasu sobie i swoim bliskim jest równie ważne, jak spędzanie czasu w pracy. Niezależnie od naszego obecnego obciążenia i napiętych harmonogramów, ostatecznie to my kontrolujemy czas i sposób, w jaki go spędzamy.

Aby nie dopuścić do tego, aby praca wkradała się w inne dziedziny twojego życia, ułóż mocny plan dotyczący czasu osobistego; w przeciwnym razie cały dzień może kręcić się wokół Twojej pracy.

Zaplanuj posiłek z rodziną, wykonuj wspólnie obowiązki domowe, ćwicz nowe hobby, udaj się na krótkie wakacje lub medytuj i koncentruj się na "tu i teraz". 

3. Obróć technologię na swoją korzyść.

Czy masz problemy z komunikacją i współpracą podczas pracy zdalnej? Więc teraz jest dobry czas, aby wdrożyć w swojej pracy narzędzia do zespołowej współpracy. 

Nieporozumienia i zakłócenia w komunikacji wpływają na efektywne wykonywanie pracy na czas. Prowadzi to do stresu, wydłużania czasu pracy, a w konsekwencji do braku równowagi. Poszukaj narzędzi, które pomagają współpracować, zarządzać przepływami pracy, automatyzować zadania i wspierać pracę zdalną; mówiąc inaczej, szukaj czegoś więcej niż tylko aplikacji do czatu.

4. Naucz się mówić „nie”, kiedy tego potrzebujesz.

Jeśli cały zespół odnosi sukcesy, ty też możesz pokazać swoja wartość jako pracownik. Ale nie rób tego za wszelką cenę. Jeśli zaczniesz mówić „tak” przy każdej propozycji zadania lub przejęcia odpowiedzialności za projekt, jest bardzo prawdopodobne, że przeładujesz swój harmonogram. Może i zostaniesz pracownikiem roku, ale...nie unikniesz przeciążenia pracą i wypalenia. Naucz się zatem mówić „nie” i nadać priorytet swojemu zdrowiu.

Oto cztery kluczowe pytania, które należy sobie zadać, zanim powiesz „Nie”.

  1. Czy mogę to zrobić bez wpływu na moje inne obowiązki?
  2. Czy w moim harmonogramie jest wystarczająco dużo czasu i miejsca na to nowe zadanie?
  3. Jaki jest priorytet tego zadania?
  4. Jak to zadanie wpisuje się w długoterminowe i krótkoterminowe cele firmy?

5. Monitoruj swój czas.

Monitorując czas poprawisz organizację dnia. Możesz spędzać więcej czasu na zadaniu, które wymaga mniej wysiłku, ale nie będziesz tego wiedział, dopóki nie zmierzysz swojej pracy.

Spróbuj utworzyć listę rzeczy do zrobienia na dany dzień i ustaw przypomnienia dla każdego zadania ( funkcja Przypomnienia w Cliq) . W ten sposób zobaczysz, czy spędzasz więcej czasu na jakimś konkretnym zadaniu i będziesz mógł pracować nad optymalizacją procesu.

Dobrze jeśli znasz swoje normy aktywności. Na przykład, jeśli zazwyczaj jesteś bardziej aktywny wczesnym rankiem i późną nocą, możesz wtedy przeznaczyć swój czas na zadania o wysokim priorytecie, a inne godziny/pory dnia, na małe zadania o średnim lub niskim priorytecie.

6. Pozostań w kontakcie ze swoimi współpracownikami

Praca  zdalna z  domu może czasami powodować samotność. Wszyscy dobrze wiemy jak wyglądał ostatni rok. Co zrobić w takiej sytuacji? Odkładanie pracy i bycie kanapowcem nie jest rozwiązaniem. Jeśli czujesz się mniej zaangażowany lub samotny, spróbuj połączyć się z dostępnymi współpracownikami przez rozmowę telefoniczną na wirtualną przerwę na kawę, krótką grę lub porozmawiaj przez czat. Taka forma pomaga nawiązywać kontakty towarzyskie, a także czerpać radość z małych rzeczy związanych z pracą w środowisku biurowym.

Podsumowując:

Powyższe wskazówki to pomoc w zrozumieniu wagi równoważenia czasu pracy i czasu osobistego oraz przedstawienie praktycznych sposobów na osiągnięcie tego. Żadna praca nie jest ważniejsza niż zdrowie psychiczne i czas spędzony z rodziną. Tylko wtedy, gdy odczuwasz komfort psychiczny, możesz być w pełni zaangażowany i produktywny w pracy.

Wypróbuj niektóre lub wszystkie z tych wskazówek podczas pracy w domu i sprawdź, czy możesz znaleźć odpowiednią równowagę.  Najważniejsze jest znaleźć narzędzia, które pomogą Ci osiągnąć balans i zwiększyć produktywność. Wszystkie aplikacje dostępne w Zoho posiadają odpowiednie udogodnienia, dzięki którym osiągnięcie work-life balance będzie dla Ciebie prostym procesem.

Z Partner

Dodaj do koszyka
- Błąd dodania do koszyka. Spróbuj później.
Ilość zmieniona
- Wystąpił błąd. Spróbuj później.
Skasowany z koszyka
- Nie można usunąć produktu z koszyka. Spróbuj za chwilę.
0