Skrót CRM oznacza Zarządzanie Relacjami z Klientami (z angielskiego: Customer Relationship Management) Początkowo firmy nie miały zwyczaju kontroli poczynań swoich klientów. Skupiały się jedynie na zdobyciu maksymalnego terytorium sprzedaży jednak bez nacisku na tworzenie więzi z klientami. Prowadziło to współzawodnictwa pomiędzy firmami w celu zdobycia tych samych klientów. Klienci w stosunku do których firmy nie były lojalne, również nie wykazywali lojalności w stosunku do żadnej firmy. Sytuację utrudniał niczym nie ograniczony dostęp do rynku. Wiele nowych firm wchodziło na rynek, co powodowało znaczący spadek zyskowności każdej z tych firm. Będące w takiej sytuacji firmy powoli zaczęły sobie uświadamiać, że powinny dążyć do utrzymania wysokiego poziomu satysfakcji swoich klientów a dążenia tego nie można zrealizować poprzez jednorazowe działanie. Aby utrzymać wysoki poziom satysfakcji klientów firmy musiały postawić sobie zasadnicze pytanie, brzmiące: „Kim są nasi klienci?” Aby znaleźć na nie odpowiedź firmy zaczęły budować listy klientów, którzy zakupili ich produkty. Każda firma chciała zatrzymać klientów, więc starali się być dla nich mili w nadziei, że klient ponownie dokona u nich zakupu. Po pewnym czasie, klienci również zaczęli być bardziej przyjaźni w stosunku do firm i zaczęli polecać firmy swoim znajomym. To przyczyniło się do wzrostu liczby klientów w danej firmie i jednoczesnego wzrostu poziomu satysfakcji po obydwu stronach. Firmy zdały sobie sprawę z korzyści jakie przysporzyć może utrzymanie dobrych relacji z klientami, ponieważ dzięki pozytywnej opinii o firmie zwiększyła się liczba ich klientów. W związku z tym zaczęły poszukiwania kolejnych sposobów aby utrzymać jak najlepsze relacje ze swoimi klientami. Jednym z takich sposobów było kontrolowanie i zapamiętywanie, co i kiedy klienci zakupili. W ten sposób powstały bazy danych zawierające informacje o zwyczajach zakupowych klientów. Pomogło to firmom lepiej przygotować się na zrealizowanie w porę potrzeb klientów i utrzymanie z nimi jak najlepszych relacji tak, aby firma była gotowa na czas kiedy pojawi się kolejna potrzeba klienta. To rzecz jasna miało dodatkowy pozytywny wpływ relacje pomiędzy firmą i klientami. Po pewnym czasie firmy zaczęły planować sposoby, które przekonają istniejących klientów do zakupu nowych produktów/usług? Przeglądając bazę klientów próbowali ustalić, jaki zestaw produktów przysporzy maksymalne korzyści klientom a co za tym idzie również firmie. Klienci uzyskali w ten sposób dostęp do większej ilości dóbr, dostępnych na wyciągnięcie ręki a to również mogło zwiększyć wartość dotychczas zakupionych przedmiotów. Dzięki otrzymaniu oferty zakupu właściwych produktów, klienci nie musieli poszukiwać ich i mogli je od razu nabyć. A to przysporzyło więcej obustronnych zysków. Takie samo podejście zastosowano w stosunku potencjalnych klientów. W ten sposób CRM pomaga firmom zrozumieć i przewidywać potrzeby obecnych oraz potencjalnych klientów. Czym nie jest CRM?
- CRM NIE jest technologią
- CRM NIE dotyczy kadr
- CRM NIE służy do przechowywania danych
- Strategia skupiona na klientach!
- Strategia skupiona na klientach!
- Strategia skupiona na klientach!