Co robić, a czego unikać przy automatyzacji marketingu
Co robić, a czego unikać przy automatyzacji marketingu
Marketing automation stał się modnym hasłem dla marketerów na całym świecie. Jego popularność wynika z tego, że pomaga marketerom przyspieszać różne procesy i wykonywanie przy minimalnej interwencji człowieka, oszczędzając w ten sposób czas i pieniądze. I mimo, że wiele firm korzysta z różnych narzędzi do automatyzacji, to nie zawsze używają ich poprawnie. Jeśli chcesz się dowiedzieć jakie błędy popełniasz, przeczytaj poniższy artykuł.
Praktyki, które warto przestrzegać podczas korzystania z automatyzacji marketingu
Automatyzacja marketingu daje mnóstwo dodatkowych możliwości. Cały sukces polega na ustaleniu priorytetów i określeniu, które zadania są ważne i jakie platformy przybliżą Cię do ich realizacji. Cele te różnią się w zależności od organizacji, ale ich wyznaczanie stanowi sedno udanego biznesu.
ProTip: Określ swoje ograniczenia i mocne strony oraz wykorzystaj je do wyznaczenia realnych celów. Wszystko zależy od Twoich potrzeb i wymagań.
Nie istnieje uniwersalne rozwiązanie dla wszystkich, zwłaszcza w automatyzacji marketingu. Potrzeby organizacji różnią się w zależności od czynników, takich jak wielkość bazy danych, budżet, grupa odbiorców itp. Konieczne jest sporządzenie przejrzystej listy wymagań i wybranie produktu, który pasuje do Twojego przedziału cenowego i możliwości. I pamiętaj, że „drogi” niekoniecznie oznacza „lepszą jakość”.
ProTip: przeglądaj narzędzia z funkcjami, które odpowiadają Twoim potrzebom. Korzystaj z wersji testowych, aby sprawdzić ich możliwości. W ten sposób możesz sprawdzić funkcje Zoho Marketing Automation i zobaczyć czy pasuje do Twoich wymagań biznesowych.
Utrzymuj uporządkowaną bazę danych
Uporządkowana baza danych wpływa na zwiększony zwrot z inwestycji. Wysokiej jakości dane wynikają z ich częstego aktualizowania. W ten sposób wyczyścisz nieaktywne dane i usuniesz błędy. Bez odpowiedniego zarządzania baza danych będzie pełna zbędnych rekordów i nieprawidłowych adresów e-mail, które powodują odrzucenie wiadomości.
Wdrażaj ukierunkowane kampanie
Nie ma dwóch użytkowników, którzy zachowują się w sieci tak samo. Niezbędne jest przeanalizowanie zachowań odbiorców online i wykorzystanie różnych trendów, aby zoptymalizować działania marketingowe. Możesz kierować reklamy na kontakty na podstawie ich zainteresowań, zachowań, danych demograficznych, lokalizacji, mobilnego systemu operacyjnego itp. W ten sposób dostarczasz przydatne treści dopasowane do preferencji odbiorców. A to zapewnia większy zakres konwersji.
ProTip: Wiele narzędzi do automatyzacji oferuje spersonalizowaną funkcję przepływu pracy do organizowania ukierunkowanych kampanii. Jeśli nie masz pomysłu, zapoznaj się z różnymi szablonami podróży potencjalnych klientów w funkcji Journey Builder Zoho Marketing Automation.
Wartościuj swoje kontakty
Zespoły ds. sprzedaży i marketingu powinny współpracować, aby zakwalifikować osoby, które dokonały konwersji. Zespół marketingowy może segmentować i oceniać leady, aby wskazać gotowość do zakupu Twojego produktu. Wykorzystaj te dane, aby dowiedzieć się, kim są Twoi potencjalni klienci i przekazać je swojemu zespołowi sprzedaży.
Analizuj aktywność kontaktów
Rozpoczęcie kampanii i pozostawienie jej samej sobie nie gwarantuje wyników. Musisz mierzyć i analizować postępy na każdym kroku. Przejrzyj raporty, aby uzyskać solidne, dokładne i wiarygodne dane. Korzystając z nich, możesz wyeliminować usterki, które nie generowały klientów.
ProTip: Planuj, buduj i mierz wszystkie swoje działania marketingowe. Nieustannie korzystaj ze wskaźników, aby z powodzeniem przebić się przez rynek.
Praktyki, których należy UNIKAĆ podczas korzystania z automatyzacji marketingu
Nie ignoruj czynnika ludzkiego
Treść to koło ratunkowe marketingu internetowego. Aby wyróżnić się w morzu stron internetowych i postów w mediach, ważne jest, aby Twoje treści trafiały w gust czytelników. Ponieważ automatyzacja zajmuje się większością procesów marketingowych, algorytm z łatwością generuje monotonne i pozbawione życia treści. Treści generowane maszynowo wymagają ciągłej interwencji człowieka, aby dodać do nich więcej naturalności.
ProTip: Spersonalizuj całą treść kampanii, aby spełnić wymagania odbiorców i poszerzyć przestrzeń dla kreatywności.
Nie dla zasady "ustaw i nie zapomnij"
Za pomocą automatyzacji marketingu można zdefiniować i umieścić w kolejce działania nawet z rocznym wyprzedzeniem. Sprzyja to zachowaniom „ustaw i zapomnij” i nie pasuje do skutecznego zwiększania ROI. Strategie marketingowe ewoluują, a Ty musisz nadążyć za tempem.
ProTip: Regularnie sprawdzaj wysłane kampanie, aby zebrać informacje z raportów. Odwiedź zaplanowane kampanie, aby sprawdzić ich poprawność i w razie potrzeby zaktualizować w celu optymalizacji wyników.
Nie spamuj kontaktów
Pozostań w kontakcie ze swoimi subskrybentami, ale ich nie spamuj. Niezbędne jest dostarczanie wartościowych treści swoim kontaktom, ale nie kosztem ich spokoju. Chyba nie chcesz, aby Twoje e-maile były irytujące i trafiały do folderów spamu? Co więcej, zdecydowanie nie chcesz, aby Twoi subskrybenci klikali przycisk anulowania subskrypcji.
ProTip: Wysyłaj e-maile w ściśle określonych odstępach czasu i publikuj w mediach społecznościowych raz dziennie w optymalnych godzinach. Ustaw tygodniowy, miesięczny i roczny próg dla kontaktów, aby uniknąć bombardowania ich e-mailami.
Nie rezygnuj z innych form marketingu
Automatyzacja może przyspieszyć generowanie leadów, ale nie powinno to powstrzymać Cię od skupienia się na innych formach marketingu. Nie porzucaj SEO i content marketingu na rzecz automatyzacji. Kontynuuj wysiłki, aby generować leady poprzez seminaria internetowe, spotkania, rozmowy telefoniczne, zarządzanie wydarzeniami itp. Możesz także korzystać z tradycyjnej reklamy telewizyjnej, czy prasowej itp.,czyli tam gdzie mogą być Twoi odbiorcy.
Kupowanie adresów e-mail ma wiele złych konsekwencji. Niszczy twoją reputację, wpływa na dostarczalność maili i nigdy nie zapewni takich wyników, jak osoby, które będą zainteresowane Twoją ofertą. Zawsze lepiej jest poświęcić czas na zbudowanie organicznych list e-mailowych potencjalnych klientów, którzy chcą się z Tobą skontaktować.
Podsumowując…
Teraz, gdy już wiesz, co robić, a czego nie robić z automatyzacją marketingu, powinieneś zdecydować, jak zoptymalizować działania, aby skutecznie prowadzić swój biznes. Znajdź odpowiedni produkt, ustal swoją strategię i bądź konsekwentny w realizacji. A zobaczysz, że właściwe techniki automatyzacji robią różnicę.
Miłego marketingu!