5 kroków, jak zbudować strategię doświadczeń pracowników
z Zoho People
5 kroków, jak zbudować strategię doświadczeń pracowników
z Zoho People
Doświadczenie pracownika odnosi się do tego, jak myśli on o pracy w organizacji, od momentu ubiegania się stanowisko, do momentu rezygnacji. Poprawa doświadczeń pracowników jest priorytetem większości firm. Obecne pokolenie pracowników chętnie dołącza do organizacji, które doceniają ciężką pracę przy jednoczesnym poszanowaniu dobrostanu i rozwoju kariery. W rezultacie „doświadczenie pracownika” nie jest już modnym hasłem, które odnosi się tylko do większych przedsiębiorstw. Każda firma powinna priorytetowo traktować emocje i odczucia pracowników, aby zatrzymać największe talenty i utrzymać ich zaangażowanie.
Poznaj pięć wskazówek opracowanych przez Zoho, jak stworzyć skuteczną strategię dotyczącą doświadczeń pracowników:
Określ momenty, które są ważne dla Twoich pracowników
Sposób, w jaki zarządzasz pracownikami w kluczowych dla nich chwilach, może zdobyć ich zaufanie do Twojej organizacji lub zadziałać zupełnie odwrotnie. Przykładowo takimi sytuacjami mogą być: pierwszy dzień w pracy, pierwszy awans, pierwsza sprzedaż i początek nowego projektu. Jednak zamiast robić założenia, najlepiej przeprowadzić ankiety lub indywidualne rozmowy z pracownikami, aby określić ważne dla nich sytuacje. Mając zidentyfikowane momenty możesz odpowiednio zoptymalizować swoje reakcje. Na przykład, aby pierwszy dzień w pracy nowego pracownika był niezapomniany, możesz przygotować jego miejsce do pracy, wręczyć spersonalizowany prezent, zabrać go na lunch i przedstawić zespołowi.
Skoncentruj się na trzech kluczowych aspektach doświadczenia pracowników
Trzy podstawowe filary doświadczenia pracowników to kultura, technologia i fizyczne miejsce pracy. Kultura obejmuje wartości, wizję, misję i cele, które definiują organizację. To, jak dobrze ustalisz te zasady i dostosujesz je do codziennych praktyk w miejscu pracy, decyduje o sukcesie kultury Twojej firmy. Jeśli chodzi o technologię, pracownicy oczekują korzystania z nowoczesnych, elastycznych, łatwych w obsłudze narzędzi, które uwolnią ich od powtarzalnych zadań i ułatwią pracę. Jeśli chodzi o fizyczne miejsca pracy, ergonomia, oświetlenie i układ siedzeń mogą mieć ogromny wpływ na wrażenia pracowników.
Efektywnie wykorzystuj dane
Dane pracowników mogą być prawdziwym kołem ratunkowym, gdy próbujesz poprawić ich doświadczenia. Ich analiza może pomóc Ci zrozumieć przyczyny konkretnych problemów w miejscu pracy i określić, co działa, a co nie. Na przykład, jeśli chcesz udoskonalić swoje praktyki szkoleniowe i uczynić je bardziej użytecznymi dla pracowników, z pewnością przyda się analiza danych szkoleniowych, takich jak oceny kursów, oceny trenerów i opinie uczniów. Może to zupełnie odmienić budowanie doświadczeń wśród pracowników. W tym celu potrzebujesz tylko oprogramowania HR z możliwościami analizy ludzi.
Zdefiniuj persony pracowników
Zdefiniowanie osobowości pracowników jest kluczowym krokiem w personalizacji ich doświadczeń. Dzięki grupowaniu pracowników o podobnych postawach, przekonaniach, pragnieniach, zachowaniach i problemach, zespoły HR mogą lepiej dostosowywać swoje inicjatywy.
Mierz doświadczenia pracowników sporadycznie
Od czasu do czasu ocenianie strategii dotyczących doświadczeń pracowników ma kluczowe znaczenie dla oceny zwrotu z inwestycji i wprowadzania niezbędnych zmian w celu uzyskania maksymalnego efektu. Ankiety to świetny sposób, aby zrozumieć, jak Twoi pracownicy postrzegają te strategie. Analiza danych osobowych może również pomóc w zrozumieniu skuteczności strategii dotyczących doświadczeń pracowników. Ponadto ustalenie wskaźników KPI, takich jak wskaźnik satysfakcji pracowników, wskaźnik rotacji pracowników, zaangażowanie pracowników i zadowolenie klientów, może pomóc w ocenie doświadczenia.
Budowanie strategii doświadczeń pracowników
Dopasowane doświadczenia pracowników to znacząca kwestia w zarządzaniu miejscem pracy. Organizacje będą musiały coraz więcej pracować nad tym tematem, aby uzyskiwać przewagę konkurencyjną i zatrzymywać swoje największe talenty. Mając odpowiednie narzędzia dużo łatwiej przejść płynnie przez ten proces. Koniecznie zobacz jak działa Zoho People, czyli platforma doświadczeń pracowników. Z pewnością pomoże Ci zautomatyzować i uprościć każdy aspekt podróży pracownika, od rekrutacji po jego przejście na emeryturę.